dinsdag 27 april 2010

Fieldtrip Efteling



Op woensdag 7 april heb ik mijn tweede fieldtrip gehad naar de Efteling in Kaatsheuvel. Bij het ontvangst stond er koffie en thee klaar en was er de mogelijkheid om een worsten- of saucijzenbroodje te eten. Na de hartelijke ontvangst hebben we een presentatie gehad die gegeven werd door de imagineering directeur de heer Olaf Vugt van de Efteling. Gevolgd door een presentatie van NHTV student Lars Davids die momenteel stage loopt bij de Efteling. Lars Davids heeft ook uitleg geven over de casus die we moesten maken. De bedoeling van de casus was dat wij in groepjes een attractie uitzochten en daar een beleving aan koppelde. Dit moest je dan laten zien aan de hand van een presentatie. Deze presentatie moest een storytelling zijn. Na de lunch mochten we het park in om de presentatie uit te werken. Je had hier drie uur de tijd voor. Wanneer je eerder klaar was mocht je vrij in het park rond lopen. Na de drie uur zijn we terug gegaan naar het droompaleis waar de presentaties gehouden gingen worden. Na de presentaties was er een prijsuitreiking en was de fieldtrip afgelopen.



Vragen die ik beantwoord heb na deze fieldtrip zijn de volgende:

- Hoe zit de organisatie precies in elkaar op onder andere het gebied van personeel, visie, missie, strategie, waarden, informatiestromen, faciliteitenstromen, marketing, concurrentiepositie etc?
De Efteling heeft ongeveer 2000 werknemers variërend van de schoonmaakploeg tot het team met mensen dat de merchandise ontwikkeld.De visie en missie die de Efteling wil overbrengen is in een woord; Betovering! Want dat is waar de Efteling uiteindelijk naar streeft: de gasten een dag vol betovering bezorgen. Daarvoor is een bepaald gedrag van al de medewerkers nodig. In het woord ‘betovering’ hebben ze 10 hoofdkwaliteiten vastgelegd die samen het ‘DNA’ van Efteling medewerkers vormen. Dit zijn: Betrouwbaar,Energiek,Trots,Ondernemend,Veilig,Enthousiast,Representatief,Inlevend Naturel en Gastgericht.
De strategie die de Efteling op dit moment gebruikt is; inspelen op het gevoel van hun gasten. Ze verkopen een van de beste jeugd herrineringen.
Wat betreft de concurrentiepositie staat de Efteling goed. De grootste concurrenten in Nederland zijn Slagharen, Duinrell en Walibi. Maar ruim 97% van de Nederlandse en 57% van de Vlaamse bevolking heeft de Efteling al ooit bezocht.

- Welke plek neemt de organisatie in de vrijetijdssector en/of specialisatie van jou keuze in?
De Efteling neemt een grote plek in van zowel de vrijetijdssector als voor mijn specialisatie keuze. Ik heb gekozen voor LPM en ik wil graag Theme Park Management gaan doen. En de Efteling neemt een heel belangrijke plek in tussen de Nederlandse attractieparken. Ik was dan ook erg blij dat ik nog optijd was om mezelf in te schrijven voor deze fieldtrip.

- Wat valt je op aan de organisatie?
Wat me opvalt aan de organisatie is dat de Efteling het eerst attractiepark in Nederland is dat inspeeld op het gevoel van mensen. Net als Disney dat al een aantal jaren doet.



- Wat doet de organisatie goed?
Ik denk ook dat het inspelen op het gevoel van mensen een erg goed punt is. Verder vindt ik het ook goed dat de attracties de ze ontwikkelen ook allen inspelen op de beleving van de gasten.

- Wat doet de organisatie minder goed?
Het is moeilijk te zeggen wat de organisatie minder goed doet. Ik vindt dat ze goed bezig zijn en ik zie op dit moment geen punten die minder goed zijn.

- Waar zie je verbeterpunten?
Een verbeterpunten die ik zie is dat het park vele attracties heeft maar deze staan ver uit elkaar, gasten moet behoorlijk ver lopen tussen de attracties in. Ik denk dat ze nieuwe attracties zoveel mogelijk er tussen moeten zetten zodat de loopafstanden kleiner worden.

- Zou je werkzaam willen zijn bij de organisatie? Waarom wel/niet?
Ja ik zou graag werkzaam zijn bij de Efteling. Dit omdat ze erg bezig zijn met de gasten en met de beleving die de gasten ervaren tijdens een bezoek aan de Efteling.

- Wat zijn je belangrijkste leerpunten van de fieldtrip?
Mijn belangrijkste leerpunten zijn toch wel dat de Efteling veel meer te bieden heeft dan enkel het attractiepark. De Efteling is een merk geworden net als Disney en dat staat mij erg aan.

- Hoe heeft deze fieldtrip bijgedragen aan je werkveldoriëntatie?
Mijn werkveldoriëntatie is vergroot doordat ik nu meer te weten ben gekomen over de Efteling en over alles wat erbij de Efteling komt kijken. Het was ontzettend leerzaam en als ik nog enige twijfel had over Theme Park Management dan zijn die nu weggenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten